دانستنی های زیبای دفاع مقدس

وبسایتی برای همه چی...

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۰۳

دانستنی های زیبای دفاع مقدس

آمار کلی دفاع مقدس
       
                

جنگ ایران و عراق در کل به مدت ۷ سال و ۱۱ ماه به طول انجامید. این مدت زمان حدود دو برابر جنگ دو کره و دو برابر جنگ جهانی اول می باشد. در این دوران مجموعا ۱۶۳ عملیات کوچک و بزرگ انجام شد. در واقع میتوان گفت که به طور میانگین در هر ۷ ماه یک عملیات علیه عراق انجام شده است. از این تعداد، ۱۹ عملیات بزرگ ، ۱۹ عملیات متوسط و ۱۲۵ عملیات کوچک صورت گرفت.
 
شهدای جنگ ایران و عراق
طبق آخرین آمار تعداد کل شهدای جنگ، ۱۸۸,۰۱۵(صدوهشتاد و هشت هزار و پانزده)نفر اعلام شده است. در این جنگ،۱۷۲,۰۵۶ نفر در درگیری با دشمن و ۱۵,۹۵۹ نفر در بمباران های مختلف شهر ها به شهادت رسیده اند.
در این میان، ۳,۷۲۸ نفر از شهدای معلم، شهدای دانش آموز ۳۶,۱۶۷ نفر، شهدای روحانی ۲,۷۵۷ نفر بوده اند.
در دوران دفاع مقدس، ۴۸۰۰۰ نفر از ارتشیان غیور به شهادت رسیدند.
                 
در بین این شهدای عزیز ۱۸۵۵ شهید با ملیت عراقی، ۳۱۴ شهید با ملیت افغانی و ۲۹ شهید از سایر ملیت ها هستند. در دفاع مقدس،۸۵,۲۲۲ نفر از شهدا بسیجی و از توده ی مردم بوده اند. میانگین سن شهدا، ۲۲ سال بوده است و سن ۴۴ درصد از شهدا ۱۶ تا ۲۰ سال بوده است.
حدود ۷۱ درصد از شهدا مجرد بوده اند.
زنان در دفاع مقدس
بر اساس آمار، زنان شجاع ایرانی در طول دفاع مقدس، ۴,۳۶۳ نفر شهیده تقدیم انقلاب اسلامی ایران کردند.بیشتر این شهدا در بمباران ها و موشکباران های رژیم بعثی عراق به شهادت رسیده اند. در سالهای دفاع مقدس،۲۲,۸۰۸ نفر امدادگر و ۲,۲۷۶ نفر پزشک زن به جبهه اعزام شدند. هم اکنون بیش از ۵هزار نفر جانباز زن در ایران وجود دارد که بیش از ۳هزار نفر از آنان، دچار جانبازی بیش از ۲۵ درصد هستند.
          
اولین ها
اولین گلوله ای که از یک دستگاه تانک در دفاع مقدس به سوی ایران شلیک شد،توسط ملک حسین پادشاه وقت عمان شلیک گردید.
اولین عملیات منظم رزمندگان اسلام عملیات «امام مهدی علیه السلام» بود که در تاریخ ۱۳۵۹/۱۲/۲۶ در منطقه ی غرب سوسنگرد انجام شد.
اولین ایستگاه های صلواتی در جبهه پس از آزاد سازی شهر بستان،در این شهر ساخته شد.
اولین عملیات نیرو ی هوایی ارتش در بعد از ظهر روز ۳۱شهریور ۱۳۵۹ انجام شد که طی آن به دو پایگاه «الرشید» و «شعیبیه» عراق صدمات شدیدی وارد شد.
اولین عملیات نیروی دریایی ارتش در ۷آذر۱۳۵۹ اغاز شد.
اولین موشک ایران برای مقابله به مثل در ساعت ۲ و ۴۰ دقیقه ی بامداد ۲۱اسفند ۱۳۶۲ به شهر کرکوک عراق و سپس از ۲۳ اسفند تا ۲۵ خرداد ۱۳۶۴ تعداد ۱۲ موشک به شهر بغداد شلیک شد.
اولین عملیات آبی خاکی نیروهای ایران با نام خیبر در ۳ اسفند ۱۳۶۲ در منطقه ی هور در جزایر مجنون انجام شد. 
اولین عملیات دریایی سپاه پاسداران با نام «کربلای۳» در خلیج فارس و در تاریخ ۳شهریور ۱۳۶۵ انجام شد.
اولین عملیاتی که در آن دشمن تا نقطه ی مرزی به عقب رانده شد، عملیات «طریق القدس» بود که در ساعت ۰۰:۳۰ روز ۸ آذر ۱۳۶۰ صورت گرفت و نیرو های عراق تا تنگ مرزی چزابه عقب نشینی کردند و شهر بستان آزاد شد.
اولین بار در عملیات رمضان جنگ به داخل کشور عراق کشیده شد.
اولین حمله ی موشکی عراق به شهر های ایران، در ۱۶مهرماه سال ۱۳۵۹ با شلیک ۳فروند موشک به شهر دزفول انجام شد.
اولین خودروی پدافند شیمیایی توسط جهادگران جهاد سازندگی اصفهان به منظور مقابله بابمب های شیمیایی ساخته شد.
اولین کشوری که از نخستین روزهای جنگ از عراق حمایت کرد،اردن بود.
اولین گردان از روحانیون و طلاب حوزه ی علمیه قم، در سومین روز حمله ی عراق به ایران توسط دفتر تبلیغات حوزه ی علمیه،به جبهه اعزام شدند.
اولین شهر عراق که به تصرف ایران در آمد، شهر پنجوین بود.
اولین پیروزی عظیم ایران در دفاع مقدس،در عملیات ثامن الائمه است که در تاریخ ۱۳۶۰/۷/۵ و با حضور لشکر ۷۷ پیاده ارتش و نیرو های سپاه پاسداران و بسیج مردمی در شمال آبادان و شرق کارون اجرا شده و موجب شکست حصر آبادان شد.
اولین قرارگاه مشترک ارتش و سپاه در عملیات طریق القدس توسط شهید حسن باقری بنیان گذاشته شد که خود فرماندهی آنرا بر عهده داشت.
اولین گزارشگر صدا و سیما که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید،شهید علی اصغر رهبر بود.
اولین فرمانده ی اسیر دفاع مقدس،فرمانده ی شجاع سپاه پاسداران،«حبیب شریفی» بود.
اولین شاعر شهید دفاع مقدس، شهید حسین ارسلان متخلص به رخشا بود که در تاریخ ۲۰ آذرماه سال ۱۳۶۴ در هور الهویزه به شهادت رسید.
اولین روحانی مفقود الاثر در دفاع مقدس، حجت الاسلام احمد ظریفیان بود.
اولین خلبان شهید دفاع مقدس ، شهید فیروز حسنی بود.
اولین شهری که به طور گسترده قربانی حمله با تسلیحات شیمیایی شد، شهر سردشت در استان آذربایجان‌غربی بود که در ۷ تیر ۱۳۶۲ هدف حمله شیمیایی قرار گرفت.
اولین فرمانده لشکر شهید دوران دفاع مقدس، حاج ابراهیم همت،فرمانده لشکر ۲۷محمد رسول الله بود که در اسفند ۱۳۶۲ در جزیره مجنون به شهادت رسید.
اولین عملیات چریکی توسط شهید دکتر مصطفی چمران بر علیه تانکهای عراقی که تا نزدیکی اهواز به پیش رفته بودند، فرماندهی شد.
اولین شهید نماینده مجلس شورای اسلامی در جنگ ایران و عراق، شهید مصطفی چمران،نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود.
 
شروع جنگ تحمیلی
       
در سال ۱۳۵۳ با تلاشهای رئیس جمهور الجزایر، میان شاه ایران و صدام حسین  مذاکراتی انجام شد که نتیجه آن اعلامیه ۶مارس ۱۹۷۵ بود که به قرارداد ۱۹۷۵ معروف شد.
صدام،در ابتدا با پاره کردن این قرارداد، و سپس در ساعت ۱۴و۱۹ دقیقه ی روز ۳۱ شهریور سال۱۳۵۹ حمله به ایران را با حملات هوایی به شهر های مختلف آغاز کرد. این حمله با موافقت کاخ سفید و اسم رمز «یوم الرعد» آغاز شد.بهانه ی آن از نظر صدام هم پایبند نبودن ایران به قرارداد الجزایر بود.
جنگ در شهرهای ایران
در طول جنگ تحمیلی،۱۲۷ شهر کشور،مورد تهاجم موشکی و هوایی قرار گرفتند.از میان شهر های مورد تهاجم، آبادان با بیش از ۱۰۱۷ بار رتبه ی اول، اهواز با بیش از ۳۱۶ بار رتبه ی دوم، و دزفول با ۲۴۱ بار رتبه ی سوم را دارد.
طولانی ترین بمباران هوایی در جنگ ایران و عراق،طولانی ترین بمباران در تاریخ ایران و همچنین طولانی ترین بمباران هوایی جهان پس از جنگ جهانی دوم،مربوط به ۴ آذر شهر اندیمشک است. در ۴ آذر سال ۱۳۶۵،تعداد ۵۴ یا ۵۷ فروند از هواپیماهای مختلف «که اکثرا میراژفرانسوی و میگ روسی و هواپیماهای امریکایی» بوده اند، به مدت یک ساعت و چهل و پنج دقیقه از ساعت ۱۱:۴۵صبح،ایستگاه راه آهن اندیمشک را زیر آتش خود گرفتند.البته با کاهش تعداد هواپیما ها این بمباران تا حدود ساعت ۱۵یا۱۶، ادامه داشت.البته علاوه بر ایستگاه راه آهن،سد و نیروگاه کرخه،بازار،بیمارستان و خیلی از مناطق دیگر بمباران شدند.تعداد کشته ها  مشخص نیست اما برخی گزارش ها،حدود ۳۰۰ کشته و ۸۰۰ زخمی را تایید می کنند.
          
            
بيش از۶۳درصد از حملات دشمن به شهرهای كشور باهواپيما،۳۲ درصد با توپخانه و در حدود۵درصد نيز با موشک صورت گرفته است. 
حداكثر تعداد شهدا در يک بار تهاجم به شهرهای كشور ۸۰۰ نفر است كه در اثر تهاجم هواپیماهای دشمن به شهر كرمانشاه در آذر ماه ۱۳۶۵اتفاق افتاد.
حداکثر تعداد مصدومان و زخمی‌ها در یک بار حمله به شهر های ایران،۴۰۰۰ نفر است که در حمله ی هوایی هواپیماهای عراق به شهر اهواز در تیرماه ۱۳۶۷ انجام شد.
خسارت مستقیم وارد شده به ایران در جنگ،از سوی سازمان ملل، بیش از ۹۷میلیارد دلار برآورد شده است.
جهاد سازندگی در طول ۸ سال دفاع مقدس ۳۱۰۰شهيد، ۸۵۰۰ جانباز،۸۶۶آزاده و۸۳مفقود الاثر را تقديم انقلاب اسلامی نموده است.
 خوب است بدانید
در حالی که خلبانان جوانمرد ایرانی،از زدن پلی که روی آن ماشینی در حرکت بود اجتناب میکنند،خلبانان
دد منش عراقی، به مدارس کودکان معصوم کرمانشاه حمله کرده،و آنان را به خاک و خون می کشند.
شهید محمود کاوه،وقتی که به کردستان رفت،گروهک های ضد انقلاب،برای سرش ۳۰۰۰ تومان جایزه گذاشته بودند،بعد از دو هفته،این جایزه به ۱۵۰۰۰ تومان رسید و پس از گذشت چند ماه،در عملیات آزادسازی بوکان، جایزه ی سرش به دو میلیون تومان رسید.
در سال ۱۳۶۱ قرار بود که اجلاس سران کشورهای غیر متعهد،در بغداد برگزار شود.اگر این اجلاس برگزار      می شد،صدام حسین به مدت ۸ سال ریاست آن را به دست می گرفت.تنها راه جلوگیری از اجرای آن،ناامن نشان دادن بغداد بود که اهمیت بسیاری برای صدام داشت و به آن افتخار میکرد.  در صبح روز ۳۱تیر ماه ۱۳۶۱،خلبان شجاع شهید عباس دوران،پس از بمباران پالایشگاه بغداد،هواپیمای خود را که دچار آسیب شده بود و آتش گرفته بود، به هتل محل برگزاری اجلاس کوبید.او به این ترتیب با شهادت خود کاری کرد که این اجلاس به دلیل فقدان امنیت در بغداد برگزار نشود.پیکر مطهر این شهید به همراه ۵۷۰ شهید دیگر در مرداد ماه ۱۳۸۱ به میهن باز گشت.
در بهمن ماه سال ۱۳۶۵ با بمباران وحشیانه ی دو مدرسه در شهر میانه ۶۸ دانش آموز دختر بیگناه به شهادت رسیدند.
 در عمليات کربلای یک وقتی یکی از عراقی‌ها خود را تسليم كرد، گفت: من شيعه هستم هنگام اعزام مادرم يک تكه پارچه ی سبز حرم امام حسين عليه السلام را به قصد تبرک به من داد و گفت اگر اسير شدی اين پارچه نزد ايراني ها خیلی ارزشمند است بگو مال كربلاست.    با تو کاری نخواهند داشت. 
بعد از برکناری بنی صدر در کمتر از یک سال بیش از ۵۷ درصد از مناطق اشغال شده توسط عراقی ها در طی چهار عملیات بزرگ طریق القدس،فتح المبین،ثامن الائمه و بیت المقدس بازپس گرفته شد.
پس از پایان جنگ تحمیلی عراق اعتراف کرد که تعداد ۶۰۰۰ بمب شیمیایی علیه ایران استفاده کرده است.
جنگ ایران و عراق از طولانی ترین جنگهای قرن بیستم است.
طبق اعلام سازمان حمايت از مجروحين سلاح شیمیایی مستقر در انگليس، عراق اولين کشوری است كه غيرنظاميان خود را با سلاح شيميایی بمباران كرده است.
        
۱ ۰

خدا رحمتشون که اگه اینها نبودن ما الا تو ارامش نبودیم

پاسخ مدير:
جمعه ۱۶ فروردین ۹۸, ۱۲:۳۲

البته ، آرامش امروز ما مدیون همین شهداست.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.