معرفی استان خوزستان

وبسایتی برای همه چی...

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

معرفی استان خوزستان

استان خوزستان در جنوب غربی ایران قرار گرفته و مساحتی در حدود ۶۴,۲۳۶ کیلومتر مربع را در بر می گیرد. این استان از سمت شمال با استان لرستان ، از شمال غرب با استان ایلام ، از شرق و شمال شرق با استان های چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد، از جنوب با خلیج فارس و بوشهر هم مرز است و از سمت غرب به کشور عراق محدود می شود.          
                                 
خوزستان طبق آخرین تقسیمات کشوری، دارای ۲۷ شهرستان،۵۴ شهر،۵۲ بخش و ۱۱۲ دهستان است. همچنین جمعیت این استان حدود ۴,۷۱۰,۵۰۶ نفر نوشته شده است. شهرستان های این استان عبارتند از:آبادان، امیدیه، اندیمشک، ایذه، بندر ماهشهر ،هندیجان، بهبهان، خرمشهر،هویزه،رامهرمز،دزفول،شوش،شوشتر،مسجد سلیمان.
                       
جغرافیای طبیعی و اقلیمی استان:
شمال و شرق استان را کوههای زاگرس فرا گرفته اند.ارتفاع این کوهها در جهت جنوب غرب، کم میشود.به طوریکه این کوهها در جنوب استان به صورت تپه هایی نمایان می شوند.از نظر ارتفاع ناهمواری ها میتوان خوزستان را به دو قسمت تقسیم کرد: اول منطقه ای کوهستانی که در شمال و شرق استان قرار دارد و دوم منطقه ای جلگه ای که از دزفول،مسجد سلیمان و بهبهان آغاز شده و تا سواحل خلیج فارس ادامه پیدا می کند.
استان خوزستان مناطق آب و هوایی مختلفی دارد :
آب و هوای نیمه بیابانی که شهرهای آبادان،خرمشهر،ماهشهر،هندیجان،دشت آزادگان و جنوب دزفول،بهبهان،رامهرمز،شوشتر و شمال اهواز را شامل می شود.
آب وهوای استپ، نواحی شمال دزفول، بهبهان، رامهرمز، شوشتر و شمال اهواز را دربرمی‌گیرد. استان خوزستان تحت‌ تأثیر سه‌نوع باد قرار دارد:  اولین باد، جریان سرد نواحی کوهستانی و دومین باد (شرجی)، جریان گرم و رطوبتی از خلیج‌فارس است که به سوی جلگه می‌وزد. سومین‌باد یا باد سوم از عربستان می‌وزد و همیشه مقداری شن و خاک و رطوبت همراه دارد.
جغرافیای تاریخی: استان خوزستان یکی از کهن ترین سرزمینهای تمدن بشری است. این تمدن در ۶۰۰۰ سال پیش در شوش پدید آمد، ۱۰۰۰ سال بعد، تمدن ایلام«عیلام»در شوش پایه گذاری شدو ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد،تمدن ایلام توسط آشوریان از بین رفت.در سال ۶۴۰ پیش از میلاد،شهر شوش به دست آشوری ها تسخیر شد.آنگاه آن به دو قسمت تقسیم شد،قسمت شمالی«عینی انزان» به دست پارس ها افتاد و قسمت جنوبی به دست آشوریها بود.در ۵۳۸ قبل از میلاد،کوروش هخامنشی به بابل لشکر کشید و با شکست دادن بابل کلیه خاک ایلام«عیلام» به تصرف هخامنشیان در آمد و در نتیجه شهر شوش به عنوان یکی از پایتخت های هخامنشیان انتخاب شد.
اهواز
مرکزاستان خوزستان است.تاریخ بنای این شهر و همچنین بانی آن مشخص نیست اما ایلامیان«عیلامیان» در حدود شهر اهواز شهری را به نام «اکسین» بنا نهاده بودند. بعد از نابودی اکسین،شهر اهواز در عهد اشکانیان تجدید بنا شد و پس از آن اردشیر ساسانی به بنای مجدد آن پرداخت. پس از آن نیز اهواز چند بار دچار ویرانی شد اما دوباره به بازسازی آن پرداخته بودند.از قرن ششم هجری قمری به بعد به علت خراب شدن سد شادروان و همچنین جنگل‌ها و اغتشاشات داخلی و بروز بیماری‌های وبا و طاعون، اهواز رو به خرابی رفت تا آن که در سال هزار و سیصد هجری قمری همزمان با حفر کانال سوئز و توجه اروپائیان رونق تازه‌ای گرفت.
آبادان
نام بندر و جزیره ای دلتا شکل است.درگذشته آنرا «عبادان» می نامیدند. یاقوت حموی،جزیره بزرگ را که بین دو رودخانه ی اروند و کارون واقع شده،«میانرود» نام داده است.در اواخر قرن ۱۳ هجری،آبادان به دلیل وجود صنعت نفت،رونق و گسترش بسیاری پیدا کرد.
در سال ۱۹۰۹ میلادی، شرکت نفت به دنبال عملیات استخراج نفت در خوزستان،پالایشگاه و تصفیه خانه ی عظیمی در آبادان ایجاد کرد.پس از ایجاد این پالایشگاه اهمیت اقتصادی،سیاسی و بین المللی این شهر هر چه بیشتر گسترش یافت.
اندیمشک
اندیمشک در کنار خرابه های شهر قدیمی «لور» ساخته شده است.لور شهری بزرگ و آباد بود که بسیاری از جغرافی نویسان از آن یاد کرده اند.گویا شهر لور تا قرون وسطی از آبادی بهره مند بود و پس از آن روی به خرابی گذاشت.اندیمشک در دوره قاجار باساختن قلعه ای اهمیت پیدا کرد و صالح آباد نام گرفت،اما سپس به اندیمشک تغییر نام یافت.
دزفول
«دزپل»یا«دژپل» نام داشته است که در لهجه ی محلی «دزفیل»میگویند. دزفول در دوران ساسانیان همزمان با پلی که در نزدیکی آن بر روی رود دز به علت ارتباط بین پایتخت«جندی شاپور»و شوشتر ساخته شده،بنا میشود. دزفول در اصل «اندامیش» نام داشت و تا ابتدای قرن ۱۳ هجری هم به این نام شناخته شده بوده. شهر دزفول روی تپه ای به ارتفاع حدود۲۰۰ متر ساخته شده و سردابهای عمیقی دارد.
غذا های محلی خوزستان
سمبوسه خوزستانی/امگشت/بورانی باقلا سبز/ قلیه تخم مرغ/نافله خوزستانی/پوکورا /قلیه ماهی/فلافل/ارده پلو/و..                             
                    


مکانهای تاریخی و تفریحی خوزستان

۱- سازه های آبی شوشتر
                  

۲- زیگورات چغازنبیل ،شوش
            

۳-آبشار شوی ، دزفول
                       

۴- کاخ آپادانا،شوش


۵-پل سفید ،اهواز 


۶-آتشکده جاویدان«صفه سر مسجد»، مسجد سلیمان
 
           

 ۷- برج کلاه فرنگی،شوشتر
        
           

۸-اشکفت سلمان ، ایذه

               

۹-پل کابلی«پل غدیر»، اهواز


 
۱۰- پل تاریخی شالو،ایذه
        
       

همچنین پل سیاه«اهواز»/منطقه تفریحی علی کله«دزفول»/منطقه حفاظت شده کرخه«شوش»/     سد دز«دزفول»/تالاب شادگان«شادگان»/تالاب میانگران«ایذه»/تالاب بامدژ«اهواز و شوش»/منطقه تفریحی مال آقا«باغملک»/آرمگاه علی بن مهزیار«اهواز»/آبشار رنگین کمان«اهواز»/پارک جزیره«اهواز»/بازار کاوه«اهواز»/بازار ته لنجی«آبادان»
 هم گوشه ای از نقاط زیبای این استان هستند.

منبع: سایت همشهری آنلاین
۲ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.