اکتشافات جدید علمی(1)

وبسایتی برای همه چی...

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

اکتشافات جدید علمی(1)

ساخت ابرماده، مشاهده فعالیت پس از مرگ انسان و غیره در سال گذشته را هیچ کس پیش بینی نمی کرد. برخی از رویدادهایی مانند پاک شدن بدن ۵بیمار از ویروس ایدز به سختی قابل باور است. برخی دیگر مانند پرورش جنین در آزمایشگاه مدت هاست که تحت مطالعه است و رویدادهایی مانند کشف قدیمی ترین نشانه حیات و ساخت ابرجامد حتی جامعه علمی را نیز شگفت زده کرد. هرچند این رویدادها منجر به کشف برخی از از راز و رمزهای حیات در کره خاکی شدند، اما تقلا و تلاش انسان برای بیشتر دانستن همچنان ادامه خواهد شد. به هرحال آنچه در زیر می خوانید گوشه ای از رویدادهایی است که طی سال گذشته رقم خورد:

ساخت کریستال زمان در آزمایشگاه

در سال گذشته بالاخره محققان توانستند «کریستال زمان» تولید کنند. کریستال‌های معمولی ساختار اتمی دارند که در فضا تکرار می شود مانند الماس و یاقوت. اما آنها بدون تحرک هستند زیرا در هسته آنها توازن وجود دارد. این درحالی است که کریستال زمان مانند ژله لرزان است. به همین دلیل توازن و شکل ثابتی ندارند.

ساخت نخستین ترکیب هیدروژن متالیک و ناپدید شدن آن

حدود یک قرن پس از نظریه پردازی، بالاخره محققان دانشگاه هاروراد توانستند متالیک هیدروژن را بسازند. محققان برای ساخت آن هیدروژن را تحت فشاری بیشتر از هسته مرکز زمین قرار دادند. هیدروژن متالیک را می توان در ابررساناها به کار برد. اما حدود دوماه بعد هنگامیکه دانشمندان مشغول آزمایش روی این ترکیب بودند، خطایی ساده سبب شد تنها نمونه هیدروژن متالیک جهان ناپدید شود!

اولین پیوند بازوی دنیا 

محققان انگلیسی برای اولین بار موفق به پیوند بازوی مصنوعی به بیماری شدند. این بازوی مصنوعی با اتصال اعصاب ستون فقرات به تکه‌ای از ماهیچه سالم بازو به بیمار اجازه می‌دهد به طور مستقیم و تنها با فکر کردن درباره کاری که می‌خواهد با بازو انجام دهد، آن را حرکت دهد.

ساخت فلز مایع جدید

محققان ماده جدیدی از فلزات مایع و ذرات مغناطیسی ساخته اند. این ماده جدید eGaln  نام گرفته است و جالب آنکه قابلیت ماده جدید برای ایجاد یا تغییر حوزه های مغناطیسی در حالت مایع، پنج برابر قدرتمندتر از فلز مایع خالص است.

مشاهده فعالیت مغزی تا ۱۰ دقیقه پس از مرگ

در سالی که گذشت یک اتفاق عجیب پزشکی رخ داد. پزشکان بخش مراقبت های ویژه در بیمارستانی کانادایی متوجه شدند پس از قطع دستگاه های پشتیبانی حیات ۴ بیمار در حال احتضار و اعلام فوت آنها، هنوز فعالیت مغزی شان ادامه داشت.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.